What is Hydrostatic Transmission? Transmission of power using interconnected devices from one point to another is called power transmission. Mechanical, electric, hydrodynamic, hydromechanical, and hydrostatic transmission are some categories of power transmission. This article included the topic hydrostatic transmission. But, a few details regarding other power transmission methods are also listed below. Mechanical Transmission: These type of transmission system uses shafts, gears, torque converters, chains and belts for converting mechanical energy to kinetic energy.Transmission of power from an engine to the wheels of an automotive is an application. Electric Transmission: In Electric transmission, an electric generator is used for converting mechanical energy to electric and with an electric motor this is converted back to mechanical energy. Electric transmission occurs in transformers. Electric Transmission: In Electric transmission, an electric generator is used for convert...
Jika kita melakukan perbandingan diantara turbocharger dan supercharger manakah lebih baik? Cuba anda meluangkan masa melihat deskripsi enjin, anda mungkin terperasan mengenai terma supercas (supercharger) dan pengecas turbo (turbocharger). Kedua-dua komponen dikatakan mampu membantu melonjakkan kuasa enjin dengan menjadikan kereta anda sebuah jentera berprestasi tinggi dengan kelajuan hebat. Misalnya Nissan Skyline
Walaupun ramai peminat kereta mungkin sudah biasa dengan peranti ini, tetapi tidak semua dapat memberikan perbezaan tentang bagaimana kedua-duanya bekerja. Menerusi artikel santai kali ini, kami akan membantu anda mengenal pasti dan memahami terma supercharger dan turbocharger secara pantas.
Lebih Kuasa Memerlukan Lebih Banyak Udara
Jumlah kuasa yang boleh dihasilkan oleh enjin pembakaran dalam bergantung terutamanya pada jumlah bahan api yang boleh dibakar dan seberapa cepat dan cekap ia menukar haba itu kepada daya mekanikal. Tetapi bahan api memerlukan udara (oksigen yang terkandung dalam udara, sebenarnya) untuk terbakar, jadi output maksimum enjin bergantung sebahagian besarnya pada berapa banyak udara yang boleh diambil untuk membakar bahan api tersebut.
Oleh itu konsep memaksa-menyuap enjin lebih banyak udara daripada yang biasanya ditelan, supaya ia boleh membakar lebih banyak bahan api dan menghasilkan lebih banyak kuasa. Udara pengambilan tambahan ini boleh dibekalkan sama ada dengan pengecas turbo atau pengecas super. Kedua-duanya adalah pemampat udara, tetapi ia beroperasi dan berfungsi dengan sangat berbeza.
Dua Teknologi dengan Satu Tujuan
Pengecas turbo menggunakan halaju dan tenaga haba gas ekzos yang panas (dan mengembang) yang meluru keluar dari silinder enjin untuk memutar turbin yang memacu pemampat kecil, atau pendesak, yang seterusnya memasukkan lebih banyak udara ke dalam enjin. Pengecas super juga mengepam udara tambahan ke dalam enjin, tetapi ia sebaliknya digerakkan secara mekanikal oleh enjin melalui tali pinggang yang mengalir dari aci engkol atau oleh motor elektrik.
Kebaikan dan keburukan
Setiap teknologi meningkatkan kuasa ini mempunyai kelebihan dan kekurangan, tetapi perbezaan yang paling ketara dari belakang roda adalah kelewatan sedikit sebagai tindak balas kepada kaki kanan anda dalam kereta pengecas turbo, terutamanya apabila anda menolak jauh ke dalam pendikit. Ini kerana pengecas turbo memerlukan sedikit masa untuk "memutar" sebelum memberikan ledakan kuasa tambahan ia mengambil masa sesaat untuk haba ekzos dan tekanan meningkat cukup untuk meaagusmutar turbo selepas anda menekan pedal gas. Ia dipanggil "kelewatan rangsangan" atau "kelewatan turbo" atas sebab yang jelas.
Sistem supercharger digunakan pada awal kuasa lonjakan, dan bertukar kepada turbocharger apabila mencapai kelajuan operasi optimum. Apa yang pasti, supercharger dan turbocharger sangat berkesan untuk melonjakkan output enjin. Peranti mana yang sesuai adalah bergantung kepada apa anda mahukan daripada enjin anda.
Mana Satu Lebih Bagus?
Antara keduanya turbocharger lebih bagus dengan margin yang luas. Ia bukan tentang kuasa tetapi lebih kepada kecekapan bahan api. Keperluan komponen untuk penjimatan bahan api yang sentiasa bertambah baik, piawaian pelepasan gas rumah hijau yang ketat, dan keinginan pelanggan untuk perbatuan bahan api yang baik telah mendorong pembuat kereta untuk menggunakan turbo dan bukannya supercharger.
Turbocharger beroperasi lebih efisien dan menghasilkan prestasi lebih baik pada kelajuan enjin tinggi, tetapi kuasa lonjakan( boost) daripada turbocharger tidak dicapai serta- merta. Pemasangan turbocharger juga lebih rumit.
Supercharger beroperasi baik pada kuasa enjin rendah, tetapi tidak secekap turbocharger dan juga lebih mahal. Sebaliknya, supercharger lebih mudah dipasang.
Nice content, very helpful 🥰
ReplyDeleteTq
ReplyDeletePenerangan yg jelas..terima kasih sudi berkongsi ilmu ✅
ReplyDeleteTerbaik
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteTerbaik
ReplyDeleteTerbaik tentang ilmu ini
ReplyDeleteMantap ahh
ReplyDelete